Odszukane w przeszĹoĹci
Wanda Warska kojarzy siÄ z czymĹ, co polskiej muzyce ulotne, trudno uchwytne. Artystka, ktĂłra aktywnie spÄdziĹa na scenach czterdzieĹci lat objawiĹa siÄ na ledwie kilku pĹytach! I juĹź dlatego âDomowe piosenkiËŽ stanowiÄ fonograficzny rarytas.
Na dwĂłch CD pomieszczono trzydzieĹci siedem piosenek zanurzonych w rytmach bossa novy, jazzu i muzyki klubowej. OczywiĹcie nie tej wspĂłĹczesnej. Chodzi raczej o kluby Rio, Hawany czy ParyĹźa lat 40 i 50. Nagrania te rejestrowane byĹy w bardzo róşnych czasach. W latach 60. i na poczÄ tku 70. KilkanaĹcie powstaĹo juĹź na poczÄ tku XXI wieku, a dwa, specjalnie dla tej pĹyty, w roku 2015. I co uderzajÄ ce, choÄ sĹychaÄ róşnice w realizacji, w wokalu, caĹoĹÄ stanowi zbiĂłr zaskakujÄ co spĂłjny.
A dlaczego domowy? Ano, dlatego Ĺźe autorkÄ tekstĂłw do wszystkich tych piosenek jest sama Warska. Nawet do tych bÄdÄ cych przekĹadami. TakĹźe muzyka do dwudziestu czterech z nich jest jej autorstwa. Reszta to brazylijskie klasyki.
Tym, co uderza juĹź na wstÄpie, jest styl Warskiej. Styl, w ktĂłrym obecnie juĹź praktycznie siÄ nie Ĺpiewa, naznaczony specyficznym feelingiem. DziĹ nazwalibyĹmy go moĹźe âaktorskimËŽ, ale tylko po czÄĹci, bowiem próşno w âDomowych piosenkachËŽ szukaÄ przerysowaĹ. Warska ich nie potrzebuje, jej wyrazista ekspresja przychodzi naturalnie. I w odbiorze caĹej skali emocji wcale nie przeszkadza âstaroĹwieckoĹÄËŽ melodii czy aranĹźy.
Na wstÄpie zaskakuje przyjemny swing zaprawiony scatem (âZakochaj siÄËŽ), ale nie on wyznacza puls caĹej pĹyty. Wszystkie utwory sÄ tu stonowane i liryczne, bardzo osobiste. PrzewaĹźajÄ senne bosa novy, niekiedy obdarzone dramatycznym tekstem (âSzukasz sensacjiËŽ), ale pomiÄdzy nimi przewija siÄ zaskakujÄ cy przekrĂłj rytmĂłw. W nich ujawnia siÄ peĹnia wokalnych moĹźliwoĹci Warskiej.
Wymruczanemu z charakterystycznym vibrando âAve MariaËŽ towarzyszy âprzedwojennaËŽ, nostalgicznie piÄkna ballada âBabciny kajetËŽ. WyjÄ
tkowym smaczkiem jest odwaĹźne poetyckie wyzwanie rzucone GaĹczyĹskiemu (âIle listĂłw niewysĹanychËŽ). Nagle pojawia siÄ melodramatyczny omalĹźe filmowy walc (âĹťonaËŽ), by przeskoczyÄ w zawieszone na wyrazistych interwaĹach, powolne tango z nutkÄ
swingu i bossa novy âSzukaj mnie". CaĹy ten âmezaliansËŽ wspaniale zbalansowany jest opanowanym do perfekcji gĹosem o fascynujÄ
cej gĹÄbi brzmienia.
Niekiedy to piosenki swoich czasĂłw, ktĂłrych znaczenie zdecydowanie pogĹÄbi znajomoĹÄ historycznego kontekstu ich powstania. NiektĂłre brzmiÄ surrealistycznie (âCzasËŽ), inne rozbudzÄ dawne wspomnienia. ZupeĹnie niejazzowe skojarzenia otworzyÄ moĹźe klasyk âKukurukuku PalomaËŽ (kto pamiÄta Mundial '82, ten wieâŚ). A choÄ zgromadzono tu kawaĹki zasadniczo mniej znane, trafiajÄ siÄ teĹź rozpoznawalne hity (âPuzoniĹci z PoitiersËŽ), AĹź Ĺźal, Ĺźe takich zdecydowanych przerywnikĂłw w tym raczej jednorodnym zbiorze nie pojawiĹo siÄ wiÄcej.
Tak po prawdzie âDomowe piosenkiËŽ sÄ trochÄ jak odgruzowany diament. Warska przez caĹe Ĺźycie pozostawaĹa w cieniu swej tekĹciarki â Agnieszki Osieckiej i mÄĹźa â Andrzeja Kurylewicza. WspĂłlnie z nim prowadzili PiwnicÄ ArtystycznÄ , to on odnosiĹ sukcesy firmowane swoim nazwiskiem. To on byĹ gĹĂłwnym kompozytorem piosenek Warskiej, ale, co ciekawe, na âDomowych piosenkachËŽ, do ktĂłrych prawie w caĹoĹci akompaniowaĹ, Ĺźadna nie jest jego autorstwa!
ByÄ moĹźe takĹźe dlatego Ĺźe blisko dekadÄ po jego Ĺmierci czas na kwerendÄ wĹasnej, autorskiej twĂłrczoĹci Warskiej i przywrĂłcenie pamiÄci o tej artystce-ikonie polskiej sceny. O niezwykĹym talencie, ktĂłry nie doczekaĹ siÄ naleĹźytego upamiÄtnienia. âDomowe piosenkiËŽ to sĹuszny krok w tÄ wĹaĹnie stronÄ, cieszÄ
cy tym bardziej, Ĺźe zostaĹ powziÄty juĹź teraz, zawczasu.