Sen speĹniony nie do koĹca
SiĂłdmy album SBB âFollow my dreamâ, nagrany w Niemczech w 1977 roku, miaĹ byÄ dla zespoĹu przepustkÄ w wielki Ĺwiat. TytuĹowy sen siÄ nie speĹniĹ, jednak powstaĹo znakomite wydawnictwo, bÄdÄ ce Ĺwiadectwem muzycznej ewolucji. PĹyta, przekraczajÄ ca bariery, ĹÄ czÄ ca tradycjÄ z brzmieniami pozornie od siebie odlegĹymi.
PĹyta zawiera dwie suity czerpiÄ ce z wczeĹniejszego dorobku grupy. MiaĹa go w ten sposĂłb podsumowywaÄ, wydobywajÄ c to, co najlepsze. KaĹźda wypeĹniaĹa jednÄ ze stron oryginalnego winyla.
StronÄ pierwszÄ , a wiÄc âGoing Awayâ otwiera majestatycznym intro. Za nim podÄ ĹźajÄ delikatne dĹşwiÄki piosenki, w ktĂłrej pobrzmiewajÄ pinkfloydowskie harmonie (âFreedom With Usâ). Kolejna czÄĹÄ (â3rd Reanimationâ) to juĹź znĂłw przeskok w kierunku eksperymentu. âSwingujÄ ce" syntezatory Skrzeka na tle szybko wybijanego przez Piotrowskiego rytmu, wraz w zawodzÄ cÄ w tle gitarÄ tworzÄ wielowarstwowÄ kompozycjÄ, tak charakterystycznÄ dla SBB.
CzÄĹÄ trzecia (âGoing Awayâ) od Ĺagodnych elektronicznych pejzaĹźy przechodzi do funkujÄ cej piosenki z finaĹem, ktĂłrego nie powstydziĹoby siÄ Tangerine Dream. Natomiast zakoĹczenie caĹoĹci (â(Ĺťywiec) Mountain Melodyâ) to ukĹon w stronÄ zainicjowanej na poczÄ tku lat 70. przez SkaldĂłw progresji typowo polskiej, angaĹźujÄ cej wÄ tki muzyki ludowej. GĂłralskie melodie przepuszczone przez ujÄcie Skrzeka brzmiÄ iĹcie kosmicznie.
Strona druga, czyli âFollow My Dreamâ to teĹź w peĹni romans rozmaitych, dialogujÄ cych stylĂłw. Z poczÄ tku (âWake up") gitara i klawisze wygrywajÄ frazy charakterystyczne raczej dla scen jazzowych niĹź prog-rockowych. W âIn Cradle Of Your Hand (Song for Father)â przebijajÄ siÄ z kolei partie przypominajÄ ce zmierzch gabrielowego Genesis. Wyrasta z nich kolejna czÄĹÄ wielowÄ tkowa (âGrowinââ), a po niej spokojna, jazzujÄ ca piosenka (âFollow My Dreamâ). Suite domyka kodÄ rĂłwnie podniosĹa jak wstÄp do albumu.
Blisko piÄÄdziesiÄ t minut grania charakterystycznego dla epoki lat 70. okazaĹo siÄ niewystarczajÄ ce aby przebiÄ siÄ na Zachodzie w czasach narastajÄ cej mody na gitarowe przycinanie u progu dojrzewajÄ cej punkowej rewolucji.
âFollow my dreamâ, pod wymuszonÄ nieobecnoĹÄ Apostolisa Anthimosa, zdominowane zostaĹo kosztem gitar przez elektronikÄ. Szkoda, MoĹźna to oceniÄ wprost, gdyĹź na najnowszej edycji pĹyty bonusem jest nagrana live rok później w Niemczech suita âGoing Awayâ. Ja waĹźnÄ role grajÄ tu gitary sĹychaÄ wyraĹşnie w â3rd Reanimationâ czy nabierajÄ cym dziÄki temu art-rockowego charakteru âGoing Awayâ. Skrzek nadaje tutaj rĂłwnieĹź suicie inny wydĹşwiÄk. ĹpiewajÄ c âFreedom!â odnosi siÄ do wolnoĹci muzyki, wolnoĹci tworzenia. Kontekst sĹowa âwolnoĹÄâ w Polsce w owym czasie rysowaĹ siÄ zupeĹnie inaczej.
Franciszek Walicki powiedziaĹ kiedyĹ Ĺźe SBB to najlepszy polski zespóŠrockowy. To wĹaĹnie miÄdzy innymi za sprawÄ
âFollow ma dreamâ Ĺatwo domyĹliÄ siÄ dlaczego. Przynajmniej po czÄĹci, bo SBB miaĹo zaskoczyÄ jeszcze nie raz.