IstniejÄ cy w latach 1954â 1975 Studencki Teatr SatyrykĂłw skupiaĹ w swych szeregach najznakomitsze postacie polskiej kultury tamtego okresu. JednÄ z nich byĹ reĹźyser Wojciech Solarz, (znany z filmowej adaptacji cyklu powieĹci Adama Bahdaja âTrzecia Granicaâ). W STS-ie odpowiadaĹ przede wszystkim za pisanie muzyki do sĹĂłw takich autorĂłw jak na przykĹad Witold DÄ browski i Agnieszka Osiecka, z ktĂłrÄ przez wiele lat tworzyĹ zgrany duet. WĹaĹnie ukazaĹ siÄ albumâKochankowie Z Ulicy Kamiennejâ z 15 skomponowanymi przez niego piosenkami.
Nagranie tytuĹowe to zdecydowanie najsĹynniejszy utwĂłr na krÄ Ĺźku. Przez 55 lat jakie minÄĹy od jego powstania, wykonywaĹy go takie gwiazdy jak choÄby: SĹawa Przybylska, Krystyna Tkacz, ElĹźbieta CzyĹźewska czy teĹź Anna Prucnal. Na tym wydawnictwie piosenkÄ Ĺpiewa Joanna Kurowska. Jej gĹos sĹyszmy rĂłwnieĹź w âSÄ czu Bez Ciebieâ. Znana aktorka to nie jedyna kobieta jaka pojawiĹa siÄ na tym projekcie. Poza niÄ mamy tutaj jeszcze: LidiÄ StanisĹawskÄ (âKoloryâ, âBallada O Donkichotach, i duet z Jackiem BoĹczykiem âPiosenka O Hotelu pod RĂłĹźÄ â), JolantÄ Majchrzak (w parze z Tadeuszem WoĹşniakiem w spopularyzowanej przez SkaldĂłw âLekcji Fizykiâ) i JoannÄ Motulewicz z Opery i Filharmonii Podlaskiej (âSolo Na Kontrabasieâ). Ta ostatnia wystÄ piĹa wraz z Romuladem Tesarowiczem, dla ktĂłrego przygotowano takĹźe âBalladÄ O Fryzjerze Z Saint â Denisâ. Pozostali mÄĹźczyĹşni zaproszeni przez twĂłrcĂłw tego albumu to: Piotr Fronczewski (âZamieniÄ KsiÄĹźyc na ParÄ ButĂłwâ,âBallada Dla Matkiâ) oraz Zbigniew Zamachowski, ktĂłremu w udziale przypadĹy aĹź trzy kompozycje (âUmrzeÄ Dla Kobietyâ, âPiosenka O Maskaradzieâ, âPiosenka O Ĺazikuâ). W âPieĹni Powrotu (Wracamy Do Domu) zaprezentowaĹ siÄ z kolei chĂłr Reprezentacyjnego ZespoĹu Artystycznego Wojska Polskiego w skĹadzie: Marek Baka, Arkadiusz Gniewek, Tomasz Michalski i PaweĹ Szkop.
NaleĹźy podkreĹliÄ fakt, Ĺźe wokaliĹci zostali doskonale dobrani pod wzglÄdem repertuaru. DziĹ po przesĹuchaniu âKochankĂłw Z Ulicy Kamiennejâ, ciÄĹźko jest wyobraziÄ sobie, Ĺźe ktoĹ inny mĂłgĹby ĹpiewaÄ poszczegĂłlne utwory. Wyróşnienie kogokolwiek nie ma sensu, gdyĹź kaĹźdy z muzykĂłw stanÄ
Ĺ na wysokoĹci zadania, zdajÄ
c sobie sprawÄ z rangi tego wydarzenia, ktĂłre jest na swĂłj sposĂłb bezprecedensowe. Ĺťadne z tych nagraĹ nie zostaĹo wczeĹniej wydane na pĹycie, a jedyne ich Ĺlady w archiwach telewizji czy radio to tylko wersje robocze, choÄby z fragmentĂłw przedstawieĹ STS-u. Do kilku z nich trzeba byĹo z pamiÄci odtworzyÄ melodie, w czym duĹźa zasĹuga Henryka Wojciechowskiego, ktĂłry akompaniowaĹ artystom z dawnej ulicy Ĺwierczewskiego (obecnie al. SolidarnoĹci) w Warszawie (gdzie mieĹciĹ siÄ teatr) na fortepianie.Â
Album jest niezwykle starannie wydany. KsiÄ Ĺźeczka zawiera nie tylko teksty piosenek, ale rĂłwnieĹź wypowiedĹş innego z kompozytorĂłw STS-u, czyli Edwarda PaĹĹasza, notki biograficzne Osieckiej, Wojciechowskiego i Solarza, miniaturki plakatĂłw i programĂłw teatru oraz wiele zdjÄÄ.
âKochankowie Z Ulicy Kamiennejâ najlepiej ĹwiadczÄ o potencjale jaki tkwiĹ w Osieckiej i jej towarzyszach. Trudno uwierzyÄ, Ĺźe te utwory w tamtych czasach nie zdoĹaĹy siÄ wybiÄ i przepadĹy. DziĹ za sprawÄ nowoczesnych aranĹźacji to moĹźe siÄ zmieniÄ. Jestem przekonany, Ĺźe to wydawnictwo nie bÄdzie gratkÄ jedynie dla zdeklarowanych fanĂłw piosenki kabaretowej, ale pozwoli rĂłwnieĹź mĹodemu pokoleniu odkryÄ dokonania Studenckiego Teatru SatyrykĂłw dla siebie.Â