W 1982 roku w Polsce panowaĹ stan wojenny. Brygadzie Kryzys, czyli jakby nie byĹo kapeli kontestujÄ cej Ăłwczesny system polityczny, udaĹo siÄ (pod pretekstem testowania nowego studia Tonpressu) nagraÄ swojÄ pierwszÄ pĹytÄ. BiorÄ c pod uwagÄ okolicznoĹci, trzeba po latach obiektywnie przyznaÄ, Ĺźe ten materiaĹ nie miaĹ szans, aby nie staÄ siÄ kultowym.Â
W listopadzie 2012 roku zespóŠwystÄ piĹ w studiu imienia Agnieszki Osieckiej, gdzie zaprezentowaĹ album, ktĂłry dzisiaj potocznie zwany jest âCzarnÄ BrygadÄ â oraz kilka bonusowych numerĂłw. Koncert byĹ transmitowany przez radiowÄ TrĂłjkÄ, a jego zapis ukazaĹ siÄ 3 czerwca 2013 roku nakĹadem Agencji Muzycznej Polskiego Radia. Wydawnictwo zatytuĹowane jest âXXXLive â Koncerty w TrĂłjce vol. 4â.Â
Na krÄ
Ĺźku znajduje siÄ 15 utworĂłw legendarnej formacji. Pierwszym z nich jest âNie Daj SiÄâ, po ktĂłrym Brygada Kryzys przechodzi do odtworzenia w caĹoĹci swojego debiutanckiego albumu. Muzycy stopniowo budujÄ
napiÄcie (âNie Ma Nicâ, âPrzestaĹ ĹniÄâ), ktĂłre dwa razy osiÄ
ga punkt kulminacyjny: w âFallen, Fallen Is Babylonâ oraz krĂłtkim âRadioaktywnym Blokuâ. PomiÄdzy nimi grajÄ
âThe Real Oneâ i âTravelling Strangerâ - kawaĹki, ktĂłre pozwalajÄ
nam nieco ochĹonÄ
Ä, po tej duĹźej dawce energii. TÄ czÄĹÄ wystÄpu wieĹczÄ
âExcept Oneâ, âGanjaâ oraz âCentralaâ. PoniewaĹź to juĹź koniec repertuaru z âCzarnej Brygadyâ, grupa dodatkowo wykonuje âToo Muchâ,âWojnÄâ, âTy I Tylko Tyâ, âNie WierzÄ Politykomâ (z dorobku Tiltu) oraz âTo Co Czujeszâ.Â
Piosenki Brygady Kryzys pomimo upĹywu 30 lat nie straciĹy nic na swoim przekazie âteksty wciÄ
Ĺź sÄ
jak najbardziej aktualne. TakĹźe od strony stricte muzycznej trzeba przyznaÄ, Ĺźe tego wciÄ
Ĺź siÄ dobrze sĹucha - te utwory nie brzmiÄ
archaicznie. DuĹźa w tym zasĹuga instrumentalistĂłw wystÄpujÄ
cych z Robertem Brylewskim i Tomaszem LipiĹskim â Filipa GaĹÄ
zki (perkusja), Tomasza Szymborskiego (gitara basowa) oraz saksofonistĂłw: Aleksandra Koreckiego i Dominika GaĹÄ
zki. W przypadku albumĂłw koncertowych waĹźne jest, aby muzycy wykazali siÄ duĹźÄ
swobodÄ
i by improwizujÄ
c bawili siÄ swoimi kompozycjami. Tutaj tego nie brakuje, a wiele mĹodszych kapel mogĹoby braÄ z nich przykĹad. Szkoda, Ĺźe âXXXLiveâ tak szybko siÄ koĹczy, tym bardziej, Ĺźe na koncercie byĹa zagrana jeszcze jedna piosenka: cover Jimmiego Hendrixa âAll Along The Watchtowerâ, czyli w polskiej wersji âNaokoĹo WieĹźyâ. Niestety nie znalazĹa siÄ ona na pĹycie.Â
Po Brylewskim i LipiĹskim sĹychaÄ, Ĺźe sÄ
w dobrej formie. UwaĹźam, Ĺźe TrĂłjka czym prÄdzej powinna to wykorzystaÄ i zaproponowaÄ im kolejne wystÄpy w studiu imienia Agnieszki Osieckiej: pierwszemu z Izraelem, a drugiemu z Tiltem.Â