W ciÄ gu niespeĹna czterech miesiÄcy od premiery piosenkÄ Adele âHelloËŽ wywoĹano w serwisie internetowym YouTube ponad miliard razy, album zaĹ, na ktĂłry utwĂłr ten trafiĹ, znalazĹ na caĹym Ĺwiecie ponad 15 milionĂłw nabywcĂłw. Dane tego typu â a moĹźna przytaczaÄ je bez koĹca â potwierdzajÄ , Ĺźe we wspĂłĹczesnej kulturze muzycznej pozycjÄ dominujÄ cÄ zajmuje obszar, ktĂłry okreĹla siÄ mianem muzyki popularnej.Â
Ale czym wĹaĹciwie jest muzyka popularna? Co jÄ wyróşnia? Gdzie przebiegajÄ jej granice? Czy ma ona wĹasnÄ , choÄby pĹynnÄ , toĹźsamoĹÄ?Â
Na te pytania prĂłbuje odpowiedzieÄ Grzegorz Piotrowski. Autor rozwaĹźa problem metanarracji kultury muzycznej oraz jej zewnÄtrznych i wewnÄtrznych uwarunkowaĹ, istotnych w procesie róşnicowania wyznacznikĂłw i aspektĂłw muzyki popularnej.Â
Piotrowski ujmuje je w aspekcie jÄzyka (terminologii); popularnoĹci â analizowanej zarĂłwno w perspektywie kulturowego i spoĹecznego funkcjonowania, jak i na poziomie âstrukturyâ muzyki; dalej â odrÄbnoĹci kodu dĹşwiÄkowego; potem â performatywnoĹci, czyli wszystkiego, co wiÄ Ĺźe siÄ z cielesnoĹciÄ muzyki i jej dÄ Ĺźeniem do bycia spektaklem, i wreszcie â takĹźe dyskursu naukowego, jako Ĺźe muzykÄ popularnÄ zajmuje siÄ obecnie oddzielna subdyscyplina nauki: popular music studies.