Przez ponad dwie dekady grania w Formacji NieĹźywych Schabuff, Olek Klepacz wykreowaĹ siÄ na niezwykle wesoĹego i zdystansowanego do Ĺźycia czĹowieka. Teksty piosenek jego macierzystego zespoĹu nie poruszaĹy powaĹźnych tematĂłw. CzÄsto byĹy to przeboje letnich sezonĂłw. Wokalista postanowiĹ zerwaÄ ze swoim dotychczasowym wizerunkiem i przedstawiĹ publicznoĹci swoje intymne oblicze. WĹaĹnie ukazaĹ siÄ jego pierwszy solowy album âNeurotykiâ dziÄki, ktĂłremu moĹźemy poznaÄ prawdziwÄ naturÄ artysty.
Na âNeurotykachâ znajduje siÄ 11 kompozycji. Jedna z nich, âTu I Tamâ zostaĹa zaprezentowana juĹź na festiwalu w Opolu. Muzyk Ĺpiewa o miĹoĹci, przemijaniu i Ĺmierci. Porusza rĂłwnieĹź temat pewnej powierzchownoĹci wspĂłĹczesnego Ĺwiata, rozumianej jako kult wyglÄ
du zewnÄtrznego pod dyktando wszechobecnych celebrytĂłw (âUparta Jak Spartaâ, âTschenstochauâ).
Muzycznie pĹyta jest niezwykle zróşnicowana. Klepacz tak teraz, jak i wczeĹniej w Formacji nie ogranicza siÄ do standardowego instrumentarium pop-rockowego. Na pĹycie sĹychaÄ rĂłwnieĹź skrzypce, dudy, pianino, tubÄ, trÄ
bkÄ, saksofon, akordeon, wiolonczelÄ i altĂłwkÄ.
Do nagrania pĹyty Klepacz zaprosiĹ kilku znakomitych goĹci, m. in. Andrzeja Grabowskiego, ktĂłry zaĹpiewaĹ z nim w âKocham Ĺťycieâ, oraz Sebastiana Karpiel BuĹeckÄ i Mateusza Pospieszalskiego. Dwaj ostatni zagrali odpowiednio: na dudach wâTschenstochauâ i saksofonie w âMiĹoĹciâ. CiekawostkÄ
jest, Ĺźe tekst do tej ostatniej piosenki napisaĹ Bogdan Ĺyszkiewicz. Jego autorstwa sÄ
takĹźe sĹowa do wspomnianego wyĹźej âKocham Ĺťycieâ. Klepacz wykonaĹ rĂłwnieĹź bardzo udanÄ
wersjÄ utworu Marka Grechuty âDni, KtĂłrych Nie Znamyâ.
âNeurotykiâ to jeden z lepszych polskich albumĂłw 2012 roku. Klepacz nagraĹ doĹÄ przebojowy materiaĹ, pomimo, Ĺźe utwory traktujÄ o powaĹźnych tematach. Takie kawaĹki jak âMadame DepressjÄ â czy âUparta Jak Spartaâ majÄ duĹźe szanse, aby staÄ siÄ hitami. Podobnie ma siÄ rzecz w przypadku satyry na KrakĂłw: âLajkonik I BiaĹa Gwiazdaâ. Dla samego wokalisty najwaĹźniejsze jest to, Ĺźe zrzuciĹ z siebie ten kaftan bezpieczeĹstwa, w ktĂłry ubrany jest na okĹadce pĹyty. A to oznacza, Ĺźe zerwaĹ z dotychczasowymi stereotypami, ktĂłre opisywaĹy go jako artystÄ.