Mieczysław Kosz

Polish Radio Jazz Archives vol. 10

Polskie Radio S.A.
Autor: Michał Balcer
Ocena:

Ostatnią tegoroczną częścią znakomitej serii wydawniczej „Polish Radio Jazz Archives” jest krążek z utworami wybitnego pianisty Mieczysława Kosza. Na płycie zatytułowanej„Piano Solo” znajduje się 16 kawałków zarejestrowanych w warszawskim studiu Polskiego Radia w latach 1967-1971. 

Trwający ponad 75 minut materiał zawiera w większości własne interpretacje Kosza numerów napisanych przez innych wielkich artystów. Pierwszy rzut oka na tracklistę pozwala nam stwierdzić, że miał on dość szerokie spektrum zainteresowań muzycznych, począwszy od Fryderyka Chopina, przez Aleksandra Borodina, George’a Gershwina, Franka Churchilla, a skończywszy na Krzysztofie Komedzie i ... The Beatles (mamy tutaj jego wersję „Yesterday” z repertuaru legendarnej 'czwórki z Liverpoolu'). Imponująca jest lekkość z jaką aranżował klasyczne utwory na potrzeby swojej twórczości, co dobrze słychać choćby w „Tańcach Połowieckich”. Dzięki „Piano Solo” możemy również poznać własne kompozycje Kosza – „Złudzenie” czy „Refleksja Flegmatyka”, które najlepiej obrazują jego olbrzymi talent.

„Piano Solo” należy traktować przede wszystkim jako dokument jednej z najszybszych i najkrótszych karier w historii jazzu. Album zdecydowanie różni się od pozostałych propozycji wydanych w ramach „Polish Radio Jazz Archives” – ta płyta przepełniona jest jakże bliskimi artyście: żalem do otaczającego świata i poczuciem samotności i przygnębienia. Dla mniej wnikliwych fanów jazzu może jednak wydawać się zbyt monotonna. 

Mieczysława Kosza często porównuje się do Amerykanina Billa Evansa, określanego mianem najbardziej wpływowego pianisty po II wojnie światowej. Trudno o lepszą nobilitację dla naszego przedwcześnie i tragicznie zmarłego muzyka. 

„Piano Solo” to dobre ukoronowanie serii „Jazz Archives” AD 2013. Oby Polskie Radio kontynuowało wydawanie jej w przyszłym roku.Â