âZ talentem do gwiazd. Jak robiÄ karierÄ w show-biznesieâ â rzut oka na tytuĹ i pierwsza myĹl jaka przyszĹa mi do gĹowy to: co to za gĹupkowata ksiÄ Ĺźka? Niestety, ale pojÄcie show-biznesu ma w Polsce (i nie tylko) zabarwienie mocno pejoratywne. Kojarzy siÄ przewaĹźnie z jakimiĹ 'plastikowymi cudakami' a la jednosezonowe gwiazdki - celebryci estrady, kina, a ostatnio teĹź 'szafiarkami' i trenerkami fitness. Na szczÄĹcie na okĹadce pojawiajÄ siÄ dwa nazwiska, ktĂłre jednak nie pozwalajÄ obok tej publikacji przejĹÄ obojÄtnie: Adam Grzegorczyk i Tomasz KopeÄ. Wtajemniczeni obserwujÄ cy nasz rynek muzyczny zapewne znajÄ obie postacie. Niewtajemniczonym pÄdzÄ z informacjami: to jak na nasze, nadwiĹlaĹskie warunki doĹÄ 'grube ryby' przemysĹu rozrywkowego.Â
Adam Grzegorczyk ma w swoim CV wpisane miÄdzy innymi: dyrektor festiwalu w Jarocinie, menedĹźer Ireny Santor, Roberta GawliĹskiego, PawĹa Kukiza i co najlepsze: zaĹoĹźyciel i rektor WyĹźszej SzkoĹy Promocji w Warszawie. To, Ĺźe 'skrobnÄ Ĺ' przy tym 30 ksiÄ Ĺźek poĹwiÄconych marketingowi to juĹź jest przysĹowiowy 'pikuĹ'... Tomasz KopeÄ to z kolei wieloletni dyrektor artystyczno â repertuarowy Kompanii Pomaton / EMI. Bez niego ciÄĹźko sobie wyobraziÄ sukcesy Justyny Steczkowskiej, Reni Jusis czy Raz Dwa Trzy. BiorÄ c pod uwagÄ dokonania obu panĂłw Ĺatwo jest z miejsca zweryfikowaÄ swĂłj oglÄ d na to wydawnictwo: z 'gĹupkowatej pracy o bagienku' na wartÄ kilku godzin uwagi lekturÄ.
Na niewielu ponad 300 stronach, w oĹmiu rozdziaĹach Grzegorczykowi i Kopciowi udaĹo siÄ stworzyÄ swego rodzaju podrÄcznik lub jak kto woli przewodnik po show-biznesie. OmawiajÄ
takie okreĹlenia jak: kariera, fonografia czy chociaĹźby rider techniczny. WskazujÄ
czynniki, ktĂłre wpĹywajÄ
na osiÄ
gniÄcie sukcesu lub jego brak. DoĹÄ szczegĂłĹowo opisujÄ
rolÄ menedĹźera, proces wydania pĹyty, planowania trasy koncertowej i zarzÄ
dzania majÄ
tkiem. WaĹźne jest to, Ĺźe nie jest to sucha wiedza. Jest to wiedza oparta na wieloletnim doĹwiadczeniu, co pozwala autorom takĹźe przedstawiÄ sposoby na rozwiÄ
zanie problemĂłw zwiÄ
zanych z kryzysem twĂłrczym, zmianÄ
opiekuna artystycznego czy kreowaniem wĹasnego wizerunku. Ostatnie dwa rozdziaĹy noszÄ
tytuĹy: âCopyrightâoraz âUmowyâ. SwojÄ
konstrukcjÄ
nie przypominajÄ
jednak standardowych paragrafĂłw z kodeksu prawa. To bardziej komentarze do ustaw, podane w bardzo przystÄpnej formie. Znajdziemy tutaj informacje o: wĹasnoĹci intelektualnej, prawie autorskim, umowach i jakĹźe uwielbianych przez artystĂłw organizacjach zbiorowego zarzÄ
dzania. Warto podkreĹliÄ, Ĺźe Grzegorczyk i KopeÄ nade wszystko wskazujÄ
, Ĺźe najwaĹźniejsza w osiÄ
gniÄciu uznania, sĹawy i pieniÄdzy jest ciÄĹźka praca nad samym sobÄ
i konsekwencja. Klasyczne ĹaciĹskie 'Per aspera ad astra'.Â
W dzisiejszych czasach kiedy dziÄki potÄdze Internetu, rozwojowi telewizji i róşnego rodzaju talent â show kaĹźdy z nas (o ile ma jakÄ Ĺ pasjÄ - sport, muzykÄ, film, modÄ, gotowanie) moĹźe zrobiÄ karierÄ lub 'karierÄ'. Lepszy byĹby co zrozumiaĹe ten pierwszy wariant. âZ talentem do gwiazdâ ma w zaĹoĹźeniu pomĂłc w tym. To bardzo kompetentny podrÄcznik po przemyĹle rozrywkowym stworzony przez praktykĂłw. Dlatego zanim udasz siÄ do telewizji pokazaÄ co potrafisz, warto byĹoby siÄ z nim zaznajomiÄ. Gdy juĹź wygrasz od losu szansÄ na osiÄ gniÄcie sukcesu, po przeczytaniu tej lektury (i wyciÄ gniÄciu z niej odpowiednich wnioskĂłw) unikniesz bĹÄdĂłw wynikajÄ cych przede wszystkim ze wsĹuchiwania siÄ w podpowiedzi wszelkiej maĹci doradcĂłw, ktĂłrzy bÄdÄ chcieli na Tobie zarobiÄ. GawliĹski, Kukiz, Irena Santor (oczywiĹcie po 1989 roku), Steczkowska, Jusis, Lipnicka zaufali Grzegorczykowi i Kopciowi. I Ĺşle na tym nie wyszli. Mieli talent â sÄ gwiazdami. Od lat utrzymujÄ siÄ na absolutnym topie. Z TobÄ moĹźe byÄ podobnie!